Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές/-τριες θα:
- Γνωρίζουν τη λογική και τα επίπεδα ταξινόμησης των αρχείων που αντιστοιχούν στα επίπεδα περιγραφής (πολυεπίπεδη περιγραφή: αρχείο, υποαρχείο, σειρά, υποσειρά, φάκελος, τεκμήριο)
- Μπορούν να αναλύσουν ένα αρχειακό σύνολο στα μέρη (επίπεδα) που το απαρτίζουν
- Έχουν κατανοήσει τη σημασία της περιγραφής για την οργάνωση, τη διαχείριση και την ανάκτηση του περιεχομένου του αρχειακού υλικού
- Έχουν γνωρίσει τις μεθόδους – κανόνες περιγραφής του αρχειακού υλικού και θα μπορούν να εφαρμόσουν τα σχετικά πρότυπα, σχήματα μεταδεδομένων και ηλεκτρονικά εργαλεία
- Γνωρίζουν τον τρόπο σύνταξης των εργαλείων έρευνας, απαραίτητων για την αρχειακή έρευνα
- Μαθαίνουν για το πλαίσιο και τη δομή των λειτουργιών του παραγωγού κάθε αρχειακού συνόλου
Γενικές Ικανότητες
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ενότητα 1: Ταξινόμηση αρχειακού υλικού. Κατευθυντήριες γραμμές και γενικοί κανόνες. Επίπεδα ταξινόμησης και οι μεταξύ τους σχέσεις.
Ενότητα 2: Αρχειακή περιγραφή και κανόνες.
Ενότητα 3: Διεθνή Πρότυπα Αρχειακής Περιγραφής (ICA): ISAD (G), ISAAR (CPF), ISDF, ISDIAH (θεωρία & ασκήσεις εφαρμογής).
Ενότητα 4: Σχήματα μεταδεδομένων (EAD, EAC-CPF), DACS.
Ενότητα 5: Sepiades (βασικές αρχές για την περιγραφή φωτογραφικών συλλογών)
Ενότητα 6: Αρχειακά πληροφοριακά συστήματα (π.χ. ICA-AtoM, Archives Space κ.τ.λ.)
Ενότητα 7: Δημιουργία Κύριων και Συμπληρωματικών Ευρετηρίων
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα: Ελληνική
Μέθοδοι αξιολόγησης:
- Τελική Εξέταση: Ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων, Δοκιμασία πολλαπλής επιλογής
Κριτήρια:
- Κατανόηση των βασικών εννοιών
- Ορθή χρήση της ορολογίας
- Επιτυχής χρήση παραδειγμάτων
- Σαφήνεια και ακρίβεια στη διατύπωση
Ο τρόπος αξιολόγησης και τα κριτήρια βαθμολόγησης αναρτώνται με την έναρξη του εξαμήνου στην ιστοσελίδα του μαθήματος.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
–Προτεινόμενα συγγράμματα:
- Ellis, Judith, Η διαχείριση των αρχείων, Αθήνα 2000
- Μπαμίδης, Ν., Ερμηνευτικό λεξικό αρχειακής ορολογίας, Αθήνα 2010
–Προτεινόμενη βιβλιογραφία:
- Anderson, Martha, “The One-Time Request Digital Gallery”, Archival Outlook, March 2020, σ.9,18
- Bunn, Jenny, “Questioning autonomy: an alternative prospective on the principles which govern archival decription”, Archival Science, 14/3 (2014), σ.3-15
- Carpenter, Brian & Jung-Ran Park, “EAD Metadata scheme: An analysis of use of the EAD Headers”, Journal of Library Metadata, 9/1-2 (2009), σ.134-152
- Davis, Susan, “Descriptive Standards and the Archival Profession”, Cataloguing and Classification Quarterly, 35/3-4 (2003), σ.291-308
- Duff, Wendy, “Discovering common missions or diverging goals: The state of Archival Descriptive Standards in Canada and the United States”, International Information and Library Review, 30 (1998), σ.227-247
- Gracy, Karen, “Archival description and linked data: a preliminary study of opportunities and implementation challenges”, Archival Science, 15 (2015), σ.239-294
- Matters, Marion, Oral History cataloging manual, Illinois 1995
- Meehan, Jennifer, “Rethinking original order and personal records”, Archivaria, 70 (2010), σ.27-44
- Pitti, Daniel, “Creator Description: Encoded Archival Context”, Cataloguing and Classification Quarterly, 38/3-4 (2004), σ.201-226
- Sweetser, Michelle & Alexandra Orchard, “Are we coming together? The archival descriptive landscape and the roles of archivist and cataloguer”, The American Archivist, 82/2 (2019), σ.331-380
- Trace, Ciaran, “Maintaining Records in Context: A historical exploration of the Theory and Practice of archival classification and arrangement”, The American Archivist, 83/1 (2020), σ.91-127
- Wood, Stacy, Kathy Carbone, Marika Cifor, Anne Gilliland, Ricardo Punzalan, “Mobilizing records: re-framing archival description to support human rights”, Archival Science, 14 (2014), σ.397-419
–Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Archival Science
- Cataloguing and Classification Quarterly
- International Information and Library Review
- Journal of Library Metadata
- The American Archivist