Ακαδημαϊκός Σύμβουλος
Ακαδημαϊκός Σύμβουλος
Ο θεσμός του Ακαδημαϊκού Συμβούλου ή Συμβούλου Σπουδών προβλέπεται στον Νόμο 4009/2011 (ΦΕΚ 195/ 6-9-2011) περί «Δομής, λειτουργίας, διασφάλισης της ποιότητας των σπουδών και διεθνοποίησης των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων». Πιο συγκεκριμένα, στο άρθρο 35 προσδιορίζεται ο ρόλος του Συμβούλου Σπουδών, ο οποίος «καθοδηγεί και υποστηρίζει τους φοιτητές στα Προγράμματα Σπουδών τους». Παράλληλα, το Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας & Συστημάτων Πληροφόρησης (ΑΒΣΠ) θεωρεί τον συγκεκριμένο θεσμό αναπόσπαστο κομμάτι των εκπαιδευτικών υπηρεσιών προς τις φοιτήτριες και τους φοιτητές του, ο οποίος συμβάλλει σημαντικά στη μάθηση και την ανάπτυξή τους.
Η ρύθμιση ειδικών θεμάτων του θεσμού, καθώς και ο ορισμός Ακαδημαϊκών Συμβούλων αποτελεί αρμοδιότητα της Συνέλευσης του Τμήματος ΑΒΣΠ.
Το Τμήμα ΑΒΣΠ ενστερνίζεται πλήρως τις επτά βασικές αξίες[1] της Διεθνούς Κοινότητας Ακαδημαϊκής Συμβουλευτικής (NACADA)[2] που διέπουν την άσκηση της ακαδημαϊκής συμβουλευτικής και οι οποίες είναι σε πλήρη σύμπνοια με τις αξίες που πρεσβεύει συνολικά το Τμήμα και καθοδηγούν τις ενέργειες όλων των μελών του: ειλικρινές ενδιαφέρον, δέσμευση, ενδυνάμωση, συμπερίληψη, ακεραιότητα, επαγγελματισμός και σεβασμός.
Η παροχή ακαδημαϊκών συμβουλευτικών υπηρεσιών από τα μέλη του Τμήματος ΑΒΣΠ γίνεται με γνώμονα την προσέγγιση της Καταξιωτικής Συμβουλευτικής (Appreciative Advising)[3], η οποία προσδιορίζεται ως η «σκόπιμη, συνεργατική πρακτική της υποβολής θετικών, ανοικτών ερωτημάτων που βοηθούν τους φοιτητές να βελτιστοποιήσουν τις εκπαιδευτικές τους εμπειρίες και να εκπληρώσουν τα όνειρα, τους στόχους και τις δυνατότητές τους[4].»
Η Καταξιωτική Συμβουλευτική έχει έξι φάσεις[5]:
Ρόλος του Ακαδημαϊκού Συμβούλου είναι να συμβουλεύει τις/τους φοιτήτριες/ές για τον σχεδιασμό της ακαδημαϊκής τους πορείας και προόδου, για τον προγραμματισμό των σπουδών και για άλλες ακαδημαϊκές δραστηριότητες, ώστε να λάβουν αποφάσεις που αφορούν στους ατομικούς εκπαιδευτικούς τους στόχους. Αναλυτικότερα, η/ο Ακαδημαϊκός Σύμβουλος:
Η σχέση μεταξύ της/του φοιτήτριας/ή και της/του Ακαδημαϊκού Συμβούλου ποικίλει από άτομο σε άτομο. Ιδανικά, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές θα αναπτύξουν μια καθοδηγητική σχέση με όλα τα μέλη του Τμήματος ΑΒΣΠ, κατά τη διάρκεια των σπουδών τους. Ωστόσο, ως προς την/τον επίσημα ανατεθειμένη/ο Ακαδημαϊκό Σύμβουλο, οι φοιτήτριες και οι φοιτητές πρέπει να φροντίζουν για τα εξής:
Κάθε Μάιο η Συνέλευση του Τμήματος ΑΒΣΠ ορίζει δύο μέλη του διδακτικού προσωπικού ως Ακαδημαϊκούς Συμβούλους για τις/τους νεοεισερχόμενες/ους φοιτήτριες/ές, η/ο οποία/ος παραμένει, κατά κανόνα, Σύμβουλός τους μέχρι το πέρας των σπουδών τους στο Τμήμα ΑΒΣΠ.
Τα ονόματα των διδασκόντων που ορίζονται κάθε φορά ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα του Τμήματος και οι φοιτήτριες/ές ενημερώνονται σχετικά και κατά τη συνάντηση υποδοχής-καλωσορίσματός τους.
Παράλληλα, στην ίδια συνεδρίαση ορίζεται Ακαδημαϊκός Σύμβουλος και η/ο αναπληρώτρια/ής αυτού ειδικά για τις/τους φοιτήτριες/ές με αναπηρία (ΦμεΑ), τα ονόματα των οποίων ανακοινώνονται, επίσης, στην ιστοσελίδα του Τμήματος.
Οι ορισμένοι Ακαδημαϊκοί Σύμβουλοι αναρτούν ώρες συναντήσεων στην προσωπική τους ιστοσελίδα.
Σε εξαιρετικές περιπτώσεις και εφόσον συντρέχουν σημαντικοί λόγοι μπορεί να ζητηθεί αλλαγή Ακαδημαϊκού Συμβούλου, είτε από τη/τον φοιτήτρια/ή είτε από την/τον Ακαδημαϊκό Σύμβουλο.
Η/ο φοιτήτρια/ής που επιθυμεί να ανατεθεί σε άλλην/ον Ακαδημαϊκό Σύμβουλο πρέπει να υποβάλει αιτιολογημένο αίτημα στη Γραμματεία του Τμήματος ΑΒΣΠ, μέσω της ηλεκτρονικής υπηρεσίας Ask a Librarian. Το αίτημα θα εξετάζεται από τη Γενική Συνέλευση του Τμήματος ΑΒΣΠ, η οποία θα αποφασίζει σχετικά και θα ενημερώνει την/τον αιτούσα/ούντα.
Αναλόγως, η/ο Ακαδημαϊκός Σύμβουλος υποβάλλει αίτημα για ανάθεση κάποιας/ου φοιτήτριας/ή σε άλλην/ον Σύμβουλο στη Συνέλευση του Τμήματος, την οποία μπορείτε να κατεβάσετε εδώ.
[1] NACADA Academic Advising Core Competencies Guide (PG23) (Abridgement) διαθέσιμο στο: https://nacada.ksu.edu/Resources/Pillars/CoreCompetencies.aspx
[2] https://nacada.ksu.edu/
[3] Bloom, J. , Hutson, B. and He, Y. (2008). The Appreciative Advising Revolution. Champaign, IL: Stipes Publishing.
[4] ό.π.
[5] ό.π., σελ. 25-26