Ιστορίες πρακτικής άσκησης

Αρμάν Μπαμπιάν
Ανδρέας Τουλγερίδης

 

Στο πλαίσιο της πρακτικής μας άσκησης, βρεθήκαμε στην Ελληνική Ομοσπονδία Πετοσφαίρισης (ΕΟΠΕ). Πρόκειται για έναν φορέα που ιδρύθηκε το 1970 και αποτελεί έναν τριτοβάθμιο οργανισμό για την Πετοσφαίριση στην Ελλάδα. Το αρχείο που εντοπίσαμε χρονολογείται από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα. Πιο συγκεκριμένα ασχοληθήκαμε κυρίως με τεκμήρια οικονομικού και διοικητικού χαρακτήρα. Αναλυτικότερα αφού ταξινομήσαμε και περιγράψαμε μέρος του αρχείου, προχωρήσαμε σε εκκαθάριση σύμφωνα πάντα με τα πρωτόκολλα εκκαθάρισης αρχείων του οργανισμού. Ταυτόχρονα βοηθήσαμε στην ολοκλήρωση της ψηφιοποίησης, που είχε ξεκινήσει με το έργο ψηφιοποίησης των προγραμμάτων πρωταθλημάτων βόλεϊ. Επίσης είχαμε την ευκαιρία με την βοήθεια του φιλόξενου προσωπικού του οργανισμού να παρακολουθήσουμε τις διοικητικές και οργανωτικές απαιτήσεις/ανάγκες που προκύπτουν από τη διοργάνωση μεγάλων αθλητικών γεγονότων (Παγκόσμια-Πανελλήνια τουρνουά βόλεϊ-beach volley). Οι εμπειρίες που αποκομίσαμε είναι σίγουρα ανεκτίμητης αξίας και ελπίζουμε να μας βοηθήσουν στη συνέχεια της επαγγελματικής μας ζωής.

 

Φάτμα Φαϊάντ

 

Η πρακτική άσκηση είναι μια από τις πιο ενδιαφέρουσες εμπειρίες της φοιτητικής μας ζωής. Προσωπικά είχα την τύχη να πραγματοποιήσω την πρακτική άσκησή μου στη Μουσική Βιβλιοθήκη – Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (ΕΛΣ). Ένας οργανισμός σύμβολο της όπερας και της κλασικής μουσικής, γενικότερα, ο οποίος κάθε χρόνο παρουσιάζει μεγάλο αριθμό σκηνικών έργων, προσελκύοντας πλήθος θεατών. Μέσα από την πρακτική, μπόρεσα να εφαρμόσω πολλά απ’ όσα έμαθα στο Tμήμα μας. Έμαθα πώς να διαχειρίζομαι και να οργανώνω αρχεία και βιβλιοθήκες. Συγκεκριμένα, ανέλαβα να οργανώσω το προσωπικό αρχείο του συνθέτη και καλλιτεχνικού διευθυντή της ΕΛΣ, Γιώργου Κουμεντάκη. Στο Αρχείο αυτό υπήρχε μεγάλος όγκος μουσικού υλικού (παρτιτούρες, μουσικές σημειώσεις & σκίτσα), επιστολές, εφημερίδες και περιοδικά. Κατά την οργάνωση του Αρχείου, προέκυψαν απορίες και προβληματισμοί, αλλά ρωτώντας τους κατάλληλους ανθρώπους, ψάχνοντας σχετικές πηγές και διαβάζοντας, μπόρεσα να ανταπεξέλθω. Αυτός είναι και ο λόγος που αξίζει οι φοιτητές να πραγματοποιούν πρακτική άσκηση. Διότι έτσι κατανοούμε στην πράξη τις θεωρητικές αρχές της επιστήμης μας. Πλέον εργάζομαι στη Μουσική Βιβλιοθήκη – Ιστορικό Αρχείο της ΕΛΣ και είμαι πολύ χαρούμενη γι’ αυτό. Εύχομαι όλοι οι φοιτητές του τμήματος μας να ζήσουν και εκείνοι μια τόσο μοναδική εμπειρία.

 

Μυρτώ Γιαννακοπούλου

 

 

Η γνωριμία μου με το Διπλωματικό και Ιστορικό Αρχείο του Υπουργείου Εξωτερικών (ΥΠΕΞ) έγινε στο πλαίσιο των μαθημάτων Αρχειονομίας του Τμήματος. Έναν χρόνο μετά, στο τέλος του 3ου έτους των σπουδών μου, είχα την ευκαιρία να κάνω και τη θερινή πρακτική άσκηση μου στον φορέα αυτό, η οποία είχε διάρκεια τριών μηνών από τον Ιούνιο έως τον Σεπτέμβριο του 2020. Με αυτή την ευκαιρία που μου δόθηκε, μπόρεσα να κάνω πράξη τη θεωρία και να κατανοήσω τις αρχειακές εργασίες που είχα διδαχτεί.

Στο διάστημα αυτό μου ανατέθηκε η ταξινόμηση και η περιγραφή αρχειακού υλικού, το οποίο κάλυπτε τα έτη 1919-1934 και κατά κύριο λόγο αποτελείτο από φακέλους του Αρχείου της Ανώτατης Επιτροπής Εφαρμογής των Συνθηκών του Υπουργείου Εξωτερικών. Το συνεργατικό κλίμα που υπήρχε και η άμεση υποστήριξη από το προσωπικό του φορέα με βοήθησε να βγάλω εις πέρας, χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες, τη δουλειά που μου είχε ανατεθεί.

Τελευταίο και σημαντικό ήταν ότι εξοικειώθηκα με τις εργασίες που γίνονται στο Αναγνωστήριο του Ιστορικού και Διπλωματικού Αρχείου του ΥΠΕΞ, ενώ, παράλληλα, γνώριζα το ερευνητικό κοινό του αρχείου. Η εκπαίδευση περιλάμβανε γραμματειακή υποστήριξη στην Υπηρεσία.  

Θέλω να ευχαριστήσω τον καθηγητή μου κύριο Γιάννη Στογιαννίδη, τον προϊστάμενο του Αρχείου, κύριο Γεώργιο Πολυδωράκη και το προσωπικό του Ιστορικού και Διπλωματικού Αρχείου του ΥΠΕΞ για την πολύτιμη και σημαντική ευκαιρία που μου πρόσφεραν, μέσα μάλιστα στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε λόγω της πανδημίας.

 

Mateusz Blaszczyk

Η πτυχιακή μου εργασία με θέμα την περιγραφή και την προβολή υλικού στα ιστορικά αρχεία των τραπεζών πραγματοποιήθηκε στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος (ΙΑΕΤΕ), όπου είχα την πρώτη πρακτική επαφή με το αρχειακό υλικό. Στο ΙΑΕΤΕ ασχολήθηκα με τη λεπτομερή επεξεργασία κυρίως του φακέλου της Βιομηχανίας ΦΙΞ, περιγράφοντάς τον σε επίπεδα φακέλου, υποφακέλου και τεκμηρίου. Έτσι, είχα την ευκαιρία να δω από κοντά π.χ. σχέδια της βιομηχανίας στη Συγγρού από τις αρχές του 20ού αι. ή ακόμα και σχέδια με τη μέθοδο της ηλιοτυπίας (ή blue print). Γενικώς, η επιλογή του συγκεκριμένου Αρχείου και του συγκεκριμένου θέματος αποδείχτηκε μία πολύ καλή επιλογή, καθώς μου έδωσε έναν μπούσουλα για τη συνέχεια.

Το επόμενο βήμα ήταν η πρακτική άσκηση, η οποία λόγω των ειδικών περιστάσεων, πραγματοποιήθηκε σε δύο φορείς, στο Ιστορικό Αρχείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και στο Ιστορικό Αρχείο του Δήμου Αθηναίων. Με το πέρας του χρόνου, αντιλαμβάνομαι πόσο σημαντικό αντίκτυπο στη μετέπειτα πορεία μου είχε η εμπειρία μου στο ΙΑ/ΠΙΟΠ. Σε αυτό το διάστημα, ασχολήθηκα σχεδόν με όλες τις αρχειακές εργασίες, τις οποίες γνώριζα από τα μαθήματα της Σχολής, επεξεργάστηκα μοναδικό αρχειακό υλικό με μία ποικιλία στην τυπολογία του και τη χρονική περίοδο παραγωγής του. Εξίσου δημιουργικός ήταν ο χρόνος μου στο Ιστορικό Αρχείο του Δήμου Αθηναίων. Οι εμπειρίες αυτές αποτέλεσαν σημαντικό εφόδιο για την επαγγελματική πορεία μου και τις εργασίες που αναλαμβάνω.

Σε αυτό το σημείο, θα ήθελα να ευχαριστήσω όλους τους ανθρώπους της Σχολής, ειδικά τον κ. Στογιαννίδη για τις συμβουλές και τον χρόνο του, το ΙΑ/ΕΤΕ για την υποδειγματική υποδοχή, την κα. Μπενέκη, Διευθύντρια του ΙΑ/ΠΙΟΠ για τις άριστες συνθήκες εργασίας στον φορέα και την κα. Αντωνοπούλου, Διευθύντρια του ΙΑ του Δήμου Αθηνών για την πάντα καλή διάθεσή της και το πνεύμα συνεργασίας.

Σας ευχαριστώ.

Καλή σταδιοδρομία σε όλους!!!

 

Karolina Krencioch

Πραγματοποίησα την πρακτική άσκησή μου τον Ιούλιο του 2020 στο Ιστορικό Αρχείο του Δήμου Αθηναίων. Ασχολήθηκα με το Αρχείο και τη συλλογή της Αμερικανικής Λεγεώνας στην Αθήνα. Συγκεκριμένα, ανέλαβα να το ταξινομήσω και να το περιγράψω με τα αρχειακά πρότυπα περιγραφής. Το αρχείο περιλάμβανε μια συλλογή φωτογραφιών. Ήταν μια πρόκληση για εμένα, καθώς πρώτη φορά θα εφάρμοζα όσα είχα μάθει στη Σχολή και μάλιστα σε ένα υλικό, αρκετά μεγάλο σε έκταση και με διαφορετικά υποστρώματα υλικού.

Κατά τη διάρκεια των τριών αυτών μηνών, έμαθα πολλά και πήρα σημαντικά εφόδια για τη μελλοντική μου πορεία. Προσπάθησα να ολοκληρώσω το έργο, που ανέλαβα στον φορέα. Μια ακόμα δυσκολία, για εμένα ήταν να καταλάβω τον τρόπο σκέψης και οργάνωσης της Λεγεώνας και να συνδέσω τα γεγονότα μεταξύ τους, κάτι το οποίο λύθηκε αρκετά γρήγορα λόγω της πολύωρης τριβής μου με το υλικό.  Αισθάνομαι πραγματικά ευγνώμων που κατάφερα να δουλέψω στον συγκεκριμένο φορέα και με το συγκεκριμένο υλικό. Θέλω να ευχαριστήσω τον καθηγητή μου κύριο Στογιαννίδη, την προϊσταμένη του Ιστορικού Αρχείου κυρία Γεωργία Αντωνοπούλου και όλους τους συνεργάτες της για την ευκαιρία που μου δώσανε.

 

Δανάη Κλωθάκη

 

Η πρώτη μου γνωριμία με το Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο [γερμανικά: Deutsches Archäologisches Institut (DAI)] έγινε πέρυσι τον Νοέμβριο στο πλαίσιο της πρακτικής άσκησής μου, μέσω ΕΣΠΑ. Στο τέλος των σπουδών μου ξεκίνησα να δουλεύω εκεί με μηνιαία σύμβαση και πλέον από τον Ιούλιο εργάζομαι στο Ινστιτούτο για το project ARCHAthen, στο οποίο θα ασχολούμαι με την ταξινόμηση, την περιγραφή (σε επίπεδο τεκμηρίου) και την ψηφιοποίηση αρχειακού υλικού (1876-1945) για τα επόμενα 3 χρόνια. Τα μαθήματα Αρχειονομίας του Τμήματος αποτέλεσαν εξαιρετικές βάσεις, ώστε να μπορέσω να ανταποκριθώ στα καθημερινά μου καθήκοντα χωρίς ιδιαίτερη δυσκολία. Η δυνατότητα που μου δόθηκε το καλοκαίρι του 3ου έτους να πραγματοποιήσω εθελοντικά πρακτική άσκηση στο Ιστορικό Αρχείο του ΕΚΠΑ, συνέβαλε καθοριστικά στην εξοικείωσή μου με τις αρχειακές εργασίες.

Η ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου αρχείου είναι η γερμανική γλώσσα. Αυτή τη στιγμή, επικεντρώνομαι στη βελτίωση του επιπέδου γνώσης μου στα γερμανικά. Παρατηρώντας, όμως, πόσες διαφορετικές γλώσσες μπορεί να συναντήσει κανείς σε ένα αρχείο, θα με ενδιέφερε μελλοντικά η εκμάθηση και άλλων ευρωπαϊκών γλωσσών. Δουλεύοντας, επίσης, με τεκμήρια του 19ου αιώνα, βλέπω πόσο χρήσιμα θα ήταν τα σεμινάρια παλαιογραφίας. 

Δεν περίμενα ότι θα μπορέσω, τελειώνοντας τις σπουδές μου, να βρω αμέσως δουλειά στον τομέα που θέλω. Εργάζομαι σε ένα πολύ ευχάριστο περιβάλλον, με άτομα που μου δίνουν τη δυνατότητα να βελτιώσω τις δεξιότητές μου και να πάρω πρωτοβουλίες.

Σας ευχαριστώ!

 

Σοφία Μοναστηριώτου

Ονομάζομαι Σοφία Μοναστηριώτου και εργάστηκα ως ασκούμενη βιβλιοθηκονόμος στη Βιβλιοθήκη και Κέντρο Πληροφόρησης του Παντείου Πανεπιστημίου. Η Βιβλιοθήκη του Παντείου Πανεπιστημίου είναι μια πολύ ζωντανή Ακαδημαϊκή Βιβλιοθήκη με πολλούς χρήστες. Οι αρμοδιότητες που ανέλαβα κατά το χρονικό διάστημα της τρίμηνης άσκησής μου ποικίλλουν. Εξοικειώθηκα με την καταλογογράφηση βιβλίων και περιοδικών, με την ταξιθέτηση των τεκμηρίων, καθώς και με την εξυπηρέτηση των χρηστών. Οι χρήστες χρειάζονται βοήθεια για την εύρεση των βιβλίων που αναζητούσαν, για τον δανεισμό και τον διαδανεισμό. Επιπρόσθετα, γνώρισα το ψηφιακό αποθετήριο, καθώς και τη διαδικασία διανομής του Ευδόξου, καθώς η αναφερόμενη Βιβλιοθήκη είναι σημείο διανομής.  Τέλος, αυτό που με εντυπωσίασε ήταν η υπηρεσία της Amelib. Πρόκειται για μια υπηρεσία, κατά την οποία γίνεται επεξεργασία και μετατροπή των έντυπων βιβλίων σε ψηφιακά, ώστε να μπορούν να γίνουν αναγνώσιμα από εντυπο-ανάπηρους φοιτητές μέσω ειδικών εφαρμογών. Κλείνοντας, θα ήθελα να πω ότι από την πρώτη μου εμπειρία στον εργασιακό χώρο με την ιδιότητα του βιβλιοθηκονόμου έμεινα απόλυτα ευχαριστημένη και εντυπωσιασμένη. Έμαθα και είδα πτυχές του επαγγέλματος που δεν το περίμενα και σε αυτό συνέβαλε όλο το προσωπικό της Βιβλιοθήκης που ήταν δίπλα μου και με έκανε να αισθανθώ μέρος της ομάδας από την πρώτη κιόλας στιγμή. Πιστεύω πως μέσα από την πρακτική μου άσκηση, «μπήκαν τα πρώτα θεμέλια», που θα με βοηθήσουν στη μετέπειτα εργασιακή μου πορεία.

 

Βασίλης Νταραράς
Βασίλης Μαζαράκος
Γιώργο Ντίμο
Σταυρούλα Κοντομίχαλου
Χένρι Τζάφα

 

Στο πλαίσιο της πρακτικής μας άσκησης, βρεθήκαμε στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Πιο συγκεκριμένα, ήμασταν μέλη της ομάδας της/του Βιβλιοθήκης/ Καλλιτεχνικού Αρχείου. Σε συνεργασία με φοιτητές/-τριες του τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και του τμήματος Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου της Σορβόννης, ασχοληθήκαμε με την ταξινόμηση και περιγραφή αρχείων σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών, αναλαμβάνοντας το αρχειονομικό έργο. Παράλληλα, βοηθήσαμε στην οργάνωση της Βιβλιοθήκης καλύπτοντας, με αυτόν τον τρόπο, το βιβλιοθηκονομικό σκέλος. Το κτήριο, τα εκθέματα και το προσωπικό του Μουσείου μάς πρόσφεραν ένα υγιές και ευχάριστο κλίμα εργασίας. Το ΕΜΣΤ μάς έδωσε την ευκαιρία να συμμετέχουμε σε ημερίδες, σχετικά με τη διαχείριση των δομών πολιτισμού, επεκτείνοντας τους ορίζοντές μας στην πολιτιστική διαχείριση και τη διακίνηση της πληροφορίας γενικότερα. Επίσης, προχωρήσαμε στην επεξεργασία προφορικών συνεντεύξεων που ανήκουν στο οπτικοακουστικό υλικό του Μουσείου και επιλέξαμε αποσπάσματα, με σκοπό τη δημιουργία βίντεο για την προώθηση διάφορων εκθεμάτων. Όλα τα παραπάνω, συνετέλεσαν στην απόκτηση σημαντικής εμπειρίας κανονικών συνθηκών εργασίας πάνω στο αντικείμενο μας, αλλά και στην ανάπτυξη ειδικού ενδιαφέροντος σχετικά με την τέχνη.

 

Φίλιππος-Ραφαήλ Δούκας
Χριστίνα Ξυλογιάννη


 

 

 

Στο πλαίσιο της πρακτικής μας άσκησης, είχαμε την ευκαιρία να δουλέψουμε στο αρχείο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου & Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).  Ο Οργανισμός διαθέτει μεγάλο όγκο αρχειακού υλικού που αποτελείται από τα αρχεία των εμπορικών συλλόγων πολλών πόλεων της Ελλάδας.
Ασχοληθήκαμε με τη διαδικασία της ψηφιοποίησης του αρχειακού συνόλου του Εμπορικού Συλλόγου Σύρου, καθώς και με την περιγραφή του Αρχείου του Εμπορικού Συλλόγου Πάτρας. ‘Έτσι, είδαμε την θεωρία που γνωρίζαμε από τα αρχειονομικά μαθήματα που διδαχθήκαμε, να γίνεται πράξη. Αποδείχθηκε πως η ομαδικότητα και η συνεργασία είναι τα καλύτερα εργαλεία για την επεξεργασία αρχειακού υλικού.
Η ψηφιοποίηση κρύβει πολλά παραπάνω από ένα σκανάρισμα. Παρατηρείς ότι σου δίνεται η ευκαιρία να μάθεις για προβλήματα που αφορούσαν, την εκάστοτε περίοδο, τη χώρα και το νησί. Σε πρακτικό επίπεδο, αναλάβαμε να επεξεργαστούμε το φυσικό αρχείο, ώστε να βοηθήσουμε στη συντήρησή του και να πούμε κι εμείς τη γνώμη μας για τη διαδικασία της ταξινόμησης. Πήραμε, επίσης, μέρος σε εκθέσεις και συνέδρια που διοργάνωσε ο Οργανισμός και εξοικειωθήκαμε με τον τρόπο που αξιοποιούνται τα αρχεία για τον σχεδιασμό και την έκδοση λευκωμάτων. Ήταν τιμή μας να συνεργαστούμε με την υπεύθυνη αρχειονόμο και τον ιστορικό του Αρχείου, καθώς και με όλους τους εργαζόμενους του Οργανισμού, που δημιούργησαν ένα πολύ φιλικό κλίμα και μας βοήθησαν να αποκτήσουμε εμπειρίες οι οποίες θα αποτελέσουν εφόδια για τη μετέπειτα πορεία μας. 

 

Λαζαρέλα Μιχάλη

 

Στο πλαίσιο της πρακτικής μου άσκησης, είχα την τιμή να βρεθώ στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού (ΜΝΕΠ), το οποίο από το 1959 μέχρι πρόσφατα ονομαζόταν Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης (ΜΕΛΤ). Με αφορμή τα 100 χρόνια από την ίδρυσή του, το Μουσείο ετοιμάζεται να μετακομίσει σε μια νέα γειτονιά, στο κέντρο της Αθήνας, όπου κάθε κτήριο αυτής φιλοξενεί μια θεματική του ενότητα που πραγματεύεται μια πτυχή του νεότερου ελληνικού πολιτισμού.  Μέσα στο πλαίσιο αυτής της μετάβασης, μου δόθηκε η ευκαιρία να αναλάβω το τμήμα της νέας, υπό μετακόμισης, Βιβλιοθήκης του Μουσείου. Φτάνοντας στη Βιβλιοθήκη, η συνάδελφος βιβλιοθηκονόμος είχε ήδη προχωρήσει σε μια πρώτη διαμόρφωση του χώρου της. Έτσι, σε αρχικό στάδιο, ασχολήθηκα με τη τοποθέτηση των βιβλίων στην καινούργια τους θέση στα ράφια. Στη συνέχεια, προχώρησα τόσο στη χειρόγραφη καταγραφή των νέων προστιθέμενων βιβλίων στον κατάλογο εισαγωγής βιβλίων της βιβλιοθήκης όσο και στην ηλεκτρονική καταγραφή των υπαρχόντων βιβλίων στη βάση δεδομένων Access της Βιβλιοθήκης. Ύστερα, ακολούθησε η προσθήκη ταξιθετικού αριθμού σε ορισμένα βιβλία είτε νέα/προστιθέμενα είτε υπάρχοντα που δεν διέθεταν. Ακόμη ασχολήθηκα με τη γενικότερη οργάνωση της Βιβλιοθήκης και την οριστικοποίηση της οργάνωσής της.  Εκείνο το οποίο φάνταζε αρχικά δύσκολη υπόθεση αποδείχθηκε, εν τέλει, μια καρποφόρα και ωφέλιμη για εμένα εμπειρία, σ’ ένα περιβάλλον ιδιαίτερα ζεστό που φρόντισε από τη πρώτη στιγμή, να με εντάξει στη καθημερινότητά του. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι έβλεπα το Μουσείο, αλλά και τη Βιβλιοθήκη του να δημιουργούνται από την αρχή.

 

Παναγιώτα Μουργελά

 

Ονομάζομαι Παναγιώτα Μουργελά και πριν λίγες ημέρες ολοκλήρωσα την πρακτική μου άσκηση στο Βιομηχανικό Μουσείο Φωταερίου. Το βασικό αντικείμενο που ασχολήθηκα ήταν η ξενάγηση στον χώρο του Εργοστασίου. Από την πρώτη στιγμή κατάλαβα ότι εκτός από τις εμπειρίες που θα  αποκτούσα είχα να κάνω και με συναδέλφους που ήταν πρόθυμοι να μου μεταδώσουν τις γνώσεις τους. Αυτό που μου άρεσε περισσότερο ήταν η επαφή με τα παιδιά και το ενδιαφέρον τους για όλα τα μηχανήματα του Εργοστασίου. Ήταν ιδιαίτερα όμορφο το συναίσθημα να βλέπει κανείς στα μάτια τους αυτή την ανυπομονησία να προχωρήσουν στην επόμενη στάση και να εξερευνήσουν τον χώρο του Μουσείου. Επίσης, μέσω της συμμετοχής μου στα εκπαιδευτικά προγράμματα του Μουσείου κατάλαβα πόσο απαραίτητο είναι να δημιουργούνται τέτοιου είδους δραστηριότητες, καθώς τα παιδιά μαθαίνουν να συνεργάζονται και να αλληλοβοηθούνται, προκειμένου να φέρει η ομάδα τους εις πέρας την αποστολή που τους είχε ανατεθεί. Τέλος, η έρευνα που πραγματοποίησα σχετικά με τις προφορικές μαρτυρίες, όπως και η συμμετοχή μου στην έκθεση των προφορικών μαρτυριών «Θυμάμαι το ‘22», ήταν πρωτόγνωρες εμπειρίες, καθώς διδάχτηκα πώς μπορεί να στηθεί μια έκθεση με προφορικές μαρτυρίες στον χώρο του Μουσείου και το πόσο σημαντικό για τους επισκέπτες είναι να υπάρχει οπτικοακουστικό υλικό σε μια έκθεση. Η εμπειρία της πρακτικής μού έχει αφήσει μόνο θετικά συναισθήματα και είναι μια επιλογή που θα έκανα ξανά.

 

Σταματίνα Πετροπούλου

 

Στο πλαίσιο της πρακτικής μας άσκησης, βρεθήκαμε στο Γερμανικό Αρχαιολογικό Ινστιτούτο Αθηνών. Έναν φορέα που ιδρύθηκε το 1874 και συνδράμει εδώ και δύο αιώνες στη μελέτη της ελληνικής αρχαιολογικής κληρονομιάς. Διατηρεί πλούσιο φωτογραφικό αρχείο, μια βιβλιοθήκη με 75.000 τόμους, ενώ το Ιστορικό Αρχείο περιλαμβάνει συλλογές χειρογράφων και έντυπου υλικού από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα. Ήταν μια όμορφη εμπειρία η οποία μας βοήθησε να εφαρμόσουμε στην πράξη τις αρχειονομικές μας γνώσεις, καθώς εργαστήκαμε για το πρόγραμμα DAI ARCH-ATHEN. Πιο συγκεκριμένα, ασχοληθήκαμε με την προετοιμασία ενός μέρους του Ιστορικού Αρχείου προς ψηφιοποίηση. Πραγματοποιήσαμε ταξινόμηση και περιγραφή σε επίπεδο τεκμηρίου σε έγγραφα του 19ου και 20ού αιώνα. Η ενασχόλησή μας με ένα τέτοιο αρχείο ήταν κάτι το πρωτόγνωρο και απαιτητικό, καθώς μεγάλος όγκος του υλικού είναι στη γερμανική γλώσσα, ενώ απαιτούσε συχνά και γνώσεις παλαιογραφίας. Σημαντική ήταν η βοήθεια και η συνεργασία με Γερμανούς Αρχαιολόγους, με τους ασκούμενους συντηρητές από το τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, καθώς και με την αρχειονόμο του Ινστιτούτου Δανάη Κλωθάκη, απόφοιτης του Τμήματός μας.

 

Μαρία-Ελισάβετ Καριοφύλλη

 

Είχα τη χαρά και την τιμή να εκπονήσω από τον Απρίλιο έως τον Ιούλιο την πρακτική μου άσκηση στη Δημοτική Βιβλιοθήκη του Πνευματικού Κέντρου Πετρούπολης. Εκτός από τη Βιβλιοθήκη, στο Πνευματικό Κέντρο στεγάζεται, επίσης, το Θέατρο και ο Κινηματογράφος της περιοχής. Η Βιβλιοθήκη έχει στην κατοχή της 16.500 βιβλία, εκ των οποίων μέχρι στιγμής έχουν ψηφιοποιηθεί τα 6.500, ενώ διαθέτει τμήμα για ενηλίκους και τμήμα για παιδιά. Χρησιμοποιείται το σύστημα βιβλιοθηκών openABEKT για την τεκμηρίωση και ανάπτυξη καθιερωμένων αποδόσεων, την αναζήτηση και χρήση των τεκμηρίων, καθώς και των στατιστικών. Είχα την τύχη να γνωρίζω το περιβάλλον ως αναγνώστρια, με αποτέλεσμα η εξοικείωσή μου με το υλικό της να είναι αρκετά εύκολη. Πέρα από τις στοιχειώδεις βιβλιοθηκονομικές εργασίες (καταλογογράφηση, ταξινόμηση, ταξιθέτηση) συνδυαστικά με την οργάνωση του αρχείου της Βιβλιοθήκης, στην πορεία της πρακτικής μου άσκησης ήρθα αντιμέτωπη με διαδικασίες οι οποίες ήταν, κατά έναν μεγάλο βαθμό, δύσκολο να διδαχθούν εντός του πλαισίου του Προγράμματος Σπουδών του Τμήματος. Οι παραπάνω, αφορούσαν την εξυπηρέτηση του κοινού μέσα από τις εγγραφές των νέων μελών στη Βιβλιοθήκη και την ενίοτε ενεργοποίηση των παλιών, τον δανεισμό και την επιστροφή των τεκμηρίων, την καταγραφή των τελευταίων στο βιβλίο εισαγωγής, καθώς και την προετοιμασία παραγγελίας για την πρόσκτηση νέου υλικού. Αυτό που με μεγάλη μου έκπληξη και χαρά συνειδητοποίησα είναι η ουσιαστική συμβολή των μαθημάτων γενικού υποβάθρου στο επάγγελμα, όπως είναι η Λογοτεχνία, η Νεοελληνική Ιστορία, η Ιστορία Τέχνης, η Ιστορία Βιβλίου, η Ιστορία Γραφής κ.ά. Οδεύοντας προς το τέλος των σπουδών μου, μπορώ να πω με σιγουριά ότι επρόκειτο για μια εμπειρία που, μαζί με το απαραίτητο γνωστικό υπόβαθρο, μου χάρισε πολλές όμορφες στιγμές. Παροτρύνω κάθε σπουδαστή να ζήσει αυτό το ταξίδι!

 

Άγγελος Σιώρος
Σωτήρης Χριστοδουλόπουλος

 

Η εμπειρία μας στην Εθνική Βιβλιοθήκη Ελλάδος (ΕΒΕ) ξεκίνησε τον Μάιο του 2021 και διήρκησε τρεις μήνες, στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης του Τμήματος. Στο διάστημα αυτό είχαμε την ευκαιρία να παρακολουθήσουμε από κοντά το σημαντικό έργο που επιτελεί μια Εθνική Βιβλιοθήκη και να κατανοήσουμε τις βιβλιοθηκονομικές εργασίες που διδαχτήκαμε κατά την τετραετή φοίτησή μας. Τους μήνες αυτούς εργαστήκαμε στο Τμήμα Καταλόγων και πιο συγκεκριμένα στην ομάδα Ηλεκτρονικών Πηγών και Συστημάτων Πληροφόρησης. Το προσωπικό μάς υποστήριξε και με την καθοδήγησή τους εξοικειωθήκαμε με τις ηλεκτρονικές υπηρεσίες της ΕΒΕ, μεταξύ των οποίων, ήταν το ευρετήριο ψηφιοποιημένων περιοδικών, ο ηλεκτρονικός κατάλογος, οι καθιερώσεις, καθώς και θέματα ορολογίας. Στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος είχαμε, επίσης, την ευκαιρία να συμμετέχουμε σε αρκετά σεμινάρια που διοργανώνονται, κατά διαστήματα, από το Δίκτυο Ελληνικών Βιβλιοθηκών, με θεσμικό συντονιστή την ίδια την ΕΒΕ. Τέλος, το ταξίδι μας ολοκληρώθηκε με τις ξεναγήσεις που διοργανώθηκαν στους σύγχρονους χώρους της ΕΒΕ, μέσω των οποίων γνωρίσαμε όλα τα τμήματα του φορέα. Παράλληλα, γνωρίσαμε συνολικά και την ιστορία του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ευχαριστούμε πολύ την καθηγήτρια μας κυρία Άννα Μάστορα, το προσωπικό της ΕΒΕ και συνολικά το Τμήμα για τη σημαντική ευκαιρία που μας πρόσφεραν.

 

Μαριάννα Ξυδάκη

Στο πλαίσιο της πρακτικής μου άσκησης στην Τεχνική Βιβλιοθήκη-Αρχείο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, αναμφισβήτητα, συναντώ σε πρακτικό επίπεδο επί καθημερινής βάσεως, πολλά από τα οποία είχα γνωρίσει στο Πανεπιστήμιο, σε θεωρητικό επίπεδο, γεγονός που επιβεβαιώνει την επιλογή μου να συμμετάσχω στο πρόγραμμα Πρακτικής Άσκησης. Η εργασία μου στην ΥΠΑ βάζει θεμέλια στην εργασιακή εμπειρία μου. Σίγουρα, δεν είχα συνειδητοποιήσει τον όγκο των ηλεκτρονικών εγγράφων που μπορεί να διαχειριστεί ένα «ζωντανό» αρχείο, όπως της ΥΠΑ. Το χαρακτηριστικό του συγκεκριμένου επαγγέλματος του αρχειονόμου με το οποίο έχω πλέον εξοικειωθεί, πέρα από τις βασικές αρχές της Αρχειονομίας (συλλογή, οργάνωση, διαχείριση και διατήρηση αρχειακού υλικού) κατανόησα πως απαιτεί ευελιξία και συνδυασμό επιστημονικών αρχών, για να καλυφθούν οι πληροφοριακές ανάγκες των χρηστών. Επιπλέον, έχω αποκομίσει νέες γνώσεις που σχετίζονται με το συγκεκριμένο αεροπορικό Αρχείο, αφού τόσο το αντικείμενο εργασίας όσο και τα σχετιζόμενα εγχειρίδια-τεκμήρια χρήζουν ειδικής διαχείρισης για την καταγραφή και την εξασφάλιση πρόσβασης στην απαιτούμενη πληροφορία. Συμπερασματικά, η μέχρι τώρα ενασχόλησή μου με το αντικείμενο της Αρχειονομίας μού έχει προσδώσει μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. Το παραπάνω γεγονός σε συνάρτηση με το θετικό κλίμα από τους ήδη υπάρχοντες υπαλλήλους και το πνεύμα συνεργασίας συμβάλλουν αποτελεσματικά, ώστε να επιτυγχάνεται όσο το δυνατόν αποδοτικότερα, η άρτια αξιοποίηση του αεροπορικού αρχειακού υλικού.