Φανή Γιαννακοπούλου

qode interactive strata
Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (ΕΤΕΠ)
Ηλεκτρονική Αλληλογραφία

fgiannakopoulou@uniwa.gr

Τηλέφωνο

2105385232

Διεύθυνση Γραφείου

Κ7.006

Η Φανή Γιαννακοπούλου είναι Υποψήφια Διδάκτωρ του Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής. Από το 2024 εργάζεται ως Ειδικό Τεχνικό Εργαστηριακό Προσωπικό (Ε.Τ.Ε.Π.) στο Τμήμα Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης. Τα μέλη Ε.Τ.Ε.Π., σύμφωνα με τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, παρέχουν εξειδικευμένες τεχνικές και εργαστηριακές υπηρεσίες που συμβάλλουν στην αποτελεσματική υλοποίηση του εκπαιδευτικού, ερευνητικού και εφαρμοσμένου έργου.

Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του ΕΚΠΑ και του Τμήματος Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του ΤΕΙ Αθήνας. Έχει ολοκληρώσει τον προπτυχιακό κύκλο σπουδών του Τμήματος Αρχειονομίας, Βιβλιοθηκονομίας και Συστημάτων Πληροφόρησης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο ίδιο τμήμα, στο πρόγραμμα «Διαχείριση Πληροφοριών σε Βιβλιοθήκες, Αρχεία, Μουσεία».

Εργάστηκε σε ερευνητικά προγράμματα, στη Βιβλιοθήκη του European University Institute της Φλωρεντίας, στην Εθνική Βιβλιοθήκη, στη Βιβλιοθήκη του Κολλεγίου Αθηνών και στην Βιβλιοθήκη του Μητροπολιτικού Κολλεγίου. Από τον Φεβρουάριο του 2022 έως και Σεπτέμβριο του 2024 εργάστηκε στη Βιβλιοθήκη του Amsterdam International Community School.

Ερευνητικά ενδιαφέροντα:

  • Βιβλιοθεραπεία
  • Καινοτόμες υπηρεσίες βιβλιοθηκών
  • Συμβουλευτική
  • Εκπαιδευτικές δραστηριότητες πολιτιστικών οργανισμών
  • Ενσυνειδητότητα (Mindfulness) στην εκπαίδευση
  • Ψηφιακός γραμματισμός

 

Προφίλ: Google Scholar | ORCID | UNIWACRIS | ResearchGate

Ενδεικτικός Τίτλος Έρευνας επί Διδακτορία:

Αξιοποιώντας τη δύναμη των κειμένων. Η βιβλιοθεραπεία και ο ρόλος της βιβλιοθήκης και του βιβλιοθηκονόμου.

Περίληψη

Η ευεργετική επίδραση της ανάγνωσης είναι γνωστή από την αρχαιότητα, και δεν έχει διαφύγει της προσοχής της φιλοσοφικής σκέψης διαχρονικά. Η θεραπευτική αυτή ιδιότητα της ανάγνωσης, μετέπειτα, ονομάστηκε βιβλιοθεραπεία. Το βασικό συστατικό αυτής της θεραπευτικής μεθόδου, δηλαδή το βιβλίο, αποτελεί τον προφανή συνδετικό κρίκο της βιβλιοθεραπείας με τους βιβλιοθηκονόμους και τις βιβλιοθήκες, οι οποίες στη σημερινή εποχή αναζητούν νέους κοινωνικούς ρόλους και επιδιώκουν τη δημιουργία σύγχρονων υπηρεσιών για τους υπάρχοντες και τους δυνάμει χρήστες τους. Σε αυτό το πλαίσιο, θα εξεταστεί η βιβλιοθεραπεία ως μέθοδος που μπορεί να εφαρμοστεί σύμφωνα με τις λειτουργίες μιας σύγχρονης βιβλιοθήκης. Ο ρόλος του βιβλιοθηκονόμου και η συνάρτησή του με τη φύση, τις επιδιώξεις και το σχεδιασμό του βιβλιοθεραπευτικού προγράμματος, αποτελεί βασικό ερώτημα του προτεινόμενου  πονήματος.

Η παρούσα ερευνητική πρόταση στόχο έχει να διερευνήσει το φάσμα της βιβλιοθεραπείας και τις δυνατότητες εμπλοκής του βιβλιοθηκονόμου και της βιβλιοθήκης σε αυτό με διαφορετικής έντασης και αυτονομίας ρόλους, δίνοντας έμφαση στις ομάδες ανάγνωσης. Επιπλέον θα εξεταστεί η δυνατότητας αξιοποίησης των βιβλιοθηκών σε προγράμματα βιβλιοθεραπείας με την  ενεργή συμμετοχή επιστημόνων της ψυχικής υγείας σε συνεργασία τους με βιβλιοθηκονόμους και θα γίνει προσπάθεια ανάπτυξης βιβλιοθεραπευτικών προγραμμάτων ως υπηρεσία της βιβλιοθήκης προς την κοινότητα ή/ και προς συγκεκριμένες ομάδες.

Εκτός από την απαραίτητη βιβλιογραφική έρευνα, θα χρησιμοποιηθούν ποιοτικές και ποσοτικές μέθοδοι συμπεριλαμβανομένων ερωτηματολογίων και συνεντεύξεων καθώς και μελέτες περίπτωσης. Έμφαση θα δοθεί στη συστηματική παρατήρηση βιβλιοθεραπευτικών προγραμμάτων που έχουν εφαρμοστεί σε βιβλιοθήκες όπως και προγραμμάτων που έχουν λειτουργήσει διεθνώς αξιοποιώντας σε μικρότερη ή μεγαλύτερη έκταση βιβλιοθήκες. Τέλος, θα ερευνηθούν οι τρόποι προώθησης και εισαγωγής της νέας αυτής υπηρεσίας, στην ελληνική πραγματικότητα, όπως και η ανταπόκριση της ελληνικής βιβλιοθηκονομικής κοινότητας σε μια τέτοια προοπτική.