22 Απρ Διάλεξη Social Media Curation to Engage Cartographic Heritage Collections
Τη Δευτέρα 6.5.19 στις 11πμ – 1μμ η ΒΚΠ του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου, μέλος της Ομάδας Γεωγραφικών Βιβλιοθηκών, θα έχει τη χαρά στο πλαίσιο των δράσεων της Ομάδας, να φιλοξενήσει την κα Marcy Bidney, Διευθύντρια της American Geographical Society Library η οποία θα δώσει ομιλία με τίτλο “Social media curation to engage cartographic heritage collections”.
Με το πέρας της ομιλίας θα ακολουθήσει συζήτηση. Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Τελετών, 1ος όρ., Κτίριο Βιβλιοθήκης. Η ομιλία θα πραγματοποιηθεί στα αγγλικά ενώ δεν θα υπάρχει μετάφραση. Όσοι από εσάς ενδιαφέρεστε να παρευρεθείτε μπορείτε να δηλώσετε τη συμμετοχή σας εδώ: https://tinyurl.com/y69j3hk7
Η κα Bidney είναι Γεωγράφος, με μεταπτυχιακό δίπλωμα ειδίκευσης στη Γεωγραφία και τις Αστικές σπουδές καθώς και στη Βιβλιοθηκονομία και Επιστήμη της Πληροφόρησης. Έχει συμμετάσχει σε πολλά συνέδρια ενώ έχει δημοσιευμένο έργο αναφορικά με τη γεωγραφική πληροφορία. Είναι μέλος πολλών βιβλιοθηκονομικών ενώσεων γεωγραφικών βιβλιοθηκών και Πρόεδρος της MAGIC (Map & GeoinformationCuration Group) (βλ.επισυναπτόμενο βιογραφικό).
Ακολουθεί περίληψη της ομιλίας:
Our cartographic heritage collections contain a plethora of visual objects. They are able to convey information in a captivating manner and our users tend to be immediately drawn to the more colorful and artistic items we own. Many of our items are rare, have some historical significance or are simply beautiful. Cartographic heritage collections can also struggle with effective means for outreach and engagement with a wider audience or struggle with engaging a younger generation to interact with our collections. All of the library outreach and engagement literature tells us we need to go where our users are and over the years we have been following that advice by creating digital collections, engaging with schools and other groups who would have interest in our materials. Our users are also heavily using social media as a means for communication, information gathering and a little bit of fun.
In recent years, social media platforms began to emphasize visual objects, namely photos, namely selfies. Cartographic heritage collections can and should capitalize on this trend as a means for promoting their collections and engaging with an international audience. While engaging our community of users through a variety of social media platforms is an excellent way to promote use of and knowledge about our collections, it should be done in a thoughtful, curated manner, focus education and be something that is fun and creative. This paper will talk about how to create an effective social media campaign for cartographic heritage collection including examples of effective social media curation, social media policy, and effective methods for engagement.