Μαθησιακά Αποτελέσματα
Γνώση: εμβάθυνση των τελειόφοιτων του Τμήματος σε ένα επίκαιρο θέμα εφαρμοσμένης έρευνας ή σε γνωστικό αντικείμενο που έχει άμεση σχέση με την ειδικότητα των σπουδών. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της βιβλιογραφικής επισκόπησης.
Κατανόηση: της έκφρασης της επιστημονικής σκέψης από άλλους επιστήμονες και των απόψεων που παρουσιάζονται στην αρθρογραφία. Επίσης, ενισχύεται η κατανόηση του θέματος/ προβλήματος που πρόκειται να μελετήσει και πώς αυτό εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της επιστήμης του. Η δεξιότητα αυτή επιτυγχάνεται μέσα από τη βιβλιογραφική επισκόπηση που αποτελεί μέρος της πτυχιακής εργασίας.
Εφαρμογή: Η ικανότητα συγγραφής μιας επιστημονικής εργασίας επιτυγχάνεται μέσω της εφαρμογής, δηλαδή της συγγραφής μιας επιστημονικής εργασίας που αποτελεί την «πτυχιακή». Η εργασία περιλαμβάνει μικρής έκτασης πρωτότυπη έρευνα, την οποία ο/η φοιτητής/-τρια καλείται να επιλέξει και να εφαρμόσει σε πραγματικό περιβάλλον.
Ανάλυση: Ο/Η φοιτητής/-τρια κατά την ερευνητική διαδικασία αποκτά την ικανότητα να αναλύει τα επιμέρους ερευνητικά προβλήματα που έχει θέσει και να αναγνωρίζει την οργανωτική δομή τους ή να δημιουργεί ενότητες που οφείλουν να εξεταστούν ως σύνολα. Επιπλέον, κατά τη διαδικασία μαθαίνει να οργανώνει και να αναλύει τα ερευνητικά δεδομένα που συλλέγει. Η ανάλυση στηριγμένη στην ερευνητική διαδικασία δίνει στο/στη φοιτητή/-τρια την ικανότητα να εντοπίζει τεχνικές επίλυσης προβλημάτων.
Σύνθεση: Ο/Η φοιτητής/-τρια κατά τη συγγραφή της εργασίας αποκτά την ικανότητα να συνθέτει τα επιμέρους νοήματα/ προβλήματα που εντόπισε και προσδιόρισε κατά την ανάλυση. Επίσης, αποκτά την ικανότητα να αντλεί από τα αποτελέσματα της ερευνητικής διαδικασίας και να διαμορφώνει συμπεράσματα αξιοποιώντας τεχνικές σύνθεσης. Επιπλέον, ο/η φοιτητής/-τρια αποκτά την ικανότητα να θέτει αυτά τα συμπεράσματα επαγωγικά και να μεταφέρει γνώσεις που απέκτησε και συμπεράσματα που έβγαλε σε νέες καταστάσεις.
Αξιολόγηση: Ο/Η φοιτητής/-τρια αρχικά μέσω της βιβλιογραφικής επισκόπησης αποκτά την ικανότητα να αξιολογεί και να επιλέγει τις πηγές του για τη σύνθεση της εργασίας. Επιπλέον, η κατανόηση του προβλήματος που μελετά και η οριοθέτηση των παραμέτρων του οδηγεί τον/τη φοιτητή/-τρια στην αξιολόγηση των ερευνητικών μεθόδων και στην τελική επιλογή μεθοδολογίας γεγονός που του προσδίδει κριτική ικανότητα. Τέλος, ο/η φοιτητής/-τρια αξιολογεί τα ερευνητικά αποτελέσματα και προβαίνει σε κρίσεις και συμπεράσματα.
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Αυτόνομη εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
- Ανάλογα με τα θέματα, επίσης, μπορεί να υπάρχουν τα ακόλουθα γενικά μαθησιακά αποτελέσματα
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Συζήτηση με τον/τη επιβλέποντα/-ουσα καθηγητή/-τρια, κατεύθυνση και επιλογή του θέματος της πτυχιακής εργασίας
- Βιβλιογραφική έρευνα
- Σχεδιασμός έρευνας και επιλογή μεθοδολογίας
- Δομή της εργασίας
- Συλλογή δεδομένων, ανάλυση
- Σύνθεση της εργασίας και συμπεράσματα, προτάσεις
- Διεξαγωγή
- Κατάθεση αίτησης με τον τίτλο του θέματος και τον/την επιβλέποντα/-ουσα καθηγητή/-τρια.
- Έγκρισή του από τον αντίστοιχο τομέα.
- Εκπόνηση της πτυχιακής.
- Κατάθεση της πτυχιακής στην τριμελή επιτροπή.
- Παρουσίαση της πτυχιακής εργασίας σε τριμελή επιτροπή σε ανοιχτή διαδικασία.
- Κατάθεση της στο Ιδρυματικό Αποθετήριο που διατηρεί το Πανεπιστήμιο.
- Επίσης, οι αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης του Τμήματος με αρ. πρακτικού 1, 11/4/2007 που ρυθμίζει όλα τα σχετικά με την πτυχιακή εργασία θέματα.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
Γλώσσα: Ελληνική ή αγγλική
Μέθοδοι αξιολόγησης:
Α) Γραπτή εργασία
Β) Δημόσια παρουσίαση
Κριτήρια:
- Γνώση του αντικειμένου που παρουσιάζεται
- Οργάνωση – Σχεδιασμός (Δομή της εργασίας και δεξιότητα συγγραφής μιας επιστημονικής εργασίας)
- Τεχνική και θεωρητική κατανόηση (Βιβλιογραφική επισκόπηση)
- Ανάλυση, σύνθεση και επίτευγμα (ικανότητα εντοπισμού του προβλήματος, κρίση στην επιλογή μεθοδολογίας, ομαδοποίηση και ορισμός κριτηρίων για την ερευνητική διαδικασία)
- Αποτελέσματα και Συμπεράσματα (ικανότητα σύνθεσης, αξιολόγησης και μεταφοράς γνώσεων σε νέες καταστάσεις)
- Παρουσίαση (δομή και βαθμός κατανόησης)
Το σύνολο των κριτηρίων είναι αναρτημένα στην ιστοσελίδα του μαθήματος.
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Babbie E. (2012). Εισαγωγή στην κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική
- Jackson, S.L. (2015). Research methods and statistics: a critical thinking approach. Australia: Cengage Learning.
- John, W. & Creswell, J.W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks: SAGE Publications.
- Saunders, M., Philip Lewis, P. & Adrian Thornhill, A. (2014). Μέθοδοι έρευνας: Στις επιχειρήσεις και την οικονομία. Αθήνα: Δίσιγμα.
- Schnell, R., Hill, P. & Esser, E. (2014). Μέθοδοι εμπειρικής κοινωνικής έρευνας. Αθήνα: Προπομπός.
- Trochim, W.M., Donnelly, J.P. & Arora, K. (2016). Research methods: the essential knowledge base. Boston, MA: Cengage Learning.
- Αναστασιάδου, Σ.Δ. (2012). Στατιστική και μεθοδολογία έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Αθήνα: Κριτική.
- Γέμτος, Π.Α. (2016). Μεθοδολογία των κοινωνικών επιστημών. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
- Δημητριάδης, Ε. (2016). Στατιστική επιχειρήσεων με εφαρμογές σε SPSS και LISREL. Αθήνα: Κριτική.
- Δουλκέρη, Τ. (2015). Οδηγός μεθοδολογίας για τις κοινωνικές. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
- Ζαφειρόπουλος, Κ. (2012). Ποσοτική εμπειρική έρευνα και δημιουργία στατιστικών μοντέλων. Αθήνα: Κριτική.
- Ζαφειρόπουλος, Κ. (2015). Πώς γίνεται μια επιστημονική εργασία: Επιστημονική έρευνα και συγγραφή εργασιών. Αθήνα: Κριτική.
- Ζαφειρόπουλος, Κ. (2016). Εισαγωγή στη στατιστική και τις πιθανότητες. Αθήνα: Κριτική.
- Κάλλας, Γ. (2015). Θεωρία, μεθοδολογία και ερευνητικές υποδομές στις κοινωνικές. Αθήνα: Κριτική.
- Πυργιωτάκης, Γ. & Χρήστος Θεοφιλίδης, Χ. (επιμ.) (2016). Ερευνητική μεθοδολογία στις κοινωνικές επιστήμες και στην εκπαίδευση. Αθήνα: Πεδίο.
- Χαλικιάς, Ι.Γ. (2017). Στατιστική: Μέθοδοι ανάλυσης για επιχειρηματικές αποφάσεις. Αθήνα: Rosili.
Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Annals of Applied Statistics – http://imstat.org/aoas/
- Annals of Statistics – http://www.imstat.org/aos/
- Behavior Research Methods – http://www.springer.com/psychology/cognitive+psychology/journal/13428
- Electronic Journal on Business Research Methods – http://www.ejbrm.com/main.html
- International Journal of Social Research Methodology: Theory and Practice – http://www.tandfonline.com/toc/tsrm20/current
- Journal of Business and Economic Statistics –
- Journal of Informetrics – https://www.journals.elsevier.com/journal-of-informetrics/
- Journal of Mixed Methods Research – http://journals.sagepub.com/home/mmr
- Journal of Multivariate Analysis – https://www.journals.elsevier.com/journal-of-multivariate-analysis/
- Journal of Statistical Software – https://www.jstatsoft.org/index
- Journal of the Royal Statistical Society. Series B: Statistical Methodology – http://rss.onlinelibrary.wiley.com/hub/journal/10.1111/(ISSN)1467-9868/
- Organizational Research Methods – http://journals.sagepub.com/home/orm
- Organizational Research Methods – http://journals.sagepub.com/home/orm
- Research Synthesis Methods – http://onlinelibrary.wiley.com/journal/10.1002/(ISSN)1759-2887
- Sociological Methods and Research – http://journals.sagepub.com/home/smr
- Structural Equation Modeling – http://www.tandfonline.com/toc/hsem20/current
- Surveys in Operations Research and Management Science – https://www.journals.elsevier.com/surveys-in-operations-research-and-management-science/